Hoofdstukindex:

Dit is het laatste deel van een tweeluik over Eelco Gelling, gebaseerd op een uitgebreid interview met hem in december vorig jaar.

ZZZZRedWhiteBlueNa het uiteenvallen van C+B in 1972 werd mede op aandringen van Willem van Kooten (alias 'Joost den Draaijer'), directeur van platenmaatschappij en muziekuitgeverij Red Bullet, drie jaar later een poging ondernomen om rond Muskee en Gelling een nieuwe 'superformatie' op te richten.

Frank Nuyens (gitaar), Herman van Boeyen (drums) en Lourens Leeuw (bas) kwamen erbij, Barry Hay verzon de naam Red, White & Blue (foto boven) en George Kooijmans produceerde de gelijknamige LP, die commercieel echter flopte en direct het einde van de groep betekende.
Eelco is er nog altijd niet over te spreken. "Waardeloze plaat, slecht geproduceerd. Ik heb alle gitaarpartijen gedaan. Er staan in principe wel een paar goede nummers op, die ik graag nog eens opnieuw zou willen opnemen, maar Kooijmans had er totaal geen grip op. Die hele band was slecht opgezet en zeer negatief. Kansloos en een waardeloze sfeer. We hadden gewoon op dat moment enkele verkeerde mensen om ons heen. Zwaar balen."

Kid Blue
ZZZZGellingmetBrood1974Nee, dan vindt Eelco de volgende elpee Kid Blue uit 1976 een stuk beter, met een goede hoes en "lekkere" zangeressen (Margriet Eshuys en Maggie MacNeal). "Toen was er wederom even die klik. Herman Brood kwam er weer bij. Op die LP kun je heel goed horen wat Brood later solo zou gaan doen. Herman was trouwens altijd al een ideale schakel tussen Harry en mij en de ritme-sectie, ook in zijn eerste C+B-periode. Ik was erg gecharmeerd van Broods spel en van zijn persoon. Een bijzondere vogel, te gek. Hij had toen al die show-achtige elementen die hij later heeft uitgebouwd. Dat vond hij mooi."

"Herman vond het ook prachtig als ik met de gitaar in m’n nek of rollend op de grond of zo speelde. Dat heb ik een tijdje gedaan. Maar op een gegeven moment ben ik daarmee opgehouden. Als je noten, dus je spel, sterk genoeg zijn, heb je dat helemaal niet nodig. Dan heb je power genoeg. Dus ben ik daarmee gestopt. Het was mijn ding niet meer. Brood ergerde zich daaraan, maar dat interesseerde me niet. Ik houd niet van fake, ook niet van dat extroverte, waarvoor Brood zich wel leende, in al die kutblaadjes staan en zo."

Naar boven