Hoofdstukindex:

Muzikale ontwikkeling
ZEelcoRockingStringsHarry was pure blues, maar Eelco (op de foto derde van links als lid van The Rocking Strings) had een bredere interesse.
"Sound in het algemeen weet je wel, dat bracht je op bepaalde ideeën en daar ging je dan weer mee aan het werk. Ik vond muzikaal heel veel dingen interessant. Ik luisterde naar Muddy Waters of ik hoorde ineens iets op de radio waarvan ik dacht: WAT? Dat pikte je op en daarmee ging ik zelf wat pielen. Mijn ouders hoorden alleen maar gepingel op die gitaar, zonder kop of staart. Maar het hele proces speelde zich in mijn hoofd af. Losse dingen werden vanzelf onderdeel van een compleet iets. Je kan die muzikale ontwikkeling ook horen in onze platen vind ik. Desolation en Groeten uit Grollo stonden aan het begin van dat proces. Trippin' Thru' A Midnight Blues, Appleknockers Flophouse en Simple Man zijn toch heel anders. Gelukkig wel, want daardoor ontsnapte je ook behoorlijk goed aan de platenmaatschappij, die toch al snel gauw geneigd was om je in een muzikaal stramien vast te prikken."

"Dat is bij ons nooit gelukt, hoewel we bij Phonogram geluk hadden met mensen als producer Tony Vos en Albert Kos, onze sound-engineer, die heel veel van muziek wist en ook iets geweldigs heeft gemaakt van die live-elpee in Düsseldorf, misschien wel onze beste plaat. Die is opgenomen met slechts twee Revoxen, van die ouderwetse grote bakken, te gek goed!"

ZVroegeBlizzards3"Ik kan sowieso iedereen aanraden om bij het opnemen uit te gaan van 8-sporen, want dan word je gedwongen de essentie van je songs neer te zetten. Live in Düsseldorf, daar druipt C+B gewoon voor 100% vanaf, de hele band speelde toen fantastisch."

Vrijwel alle eigen C+B-nummers zijn gecomponeerd door Eelco Gelling en Harry Muskee. In tegenstelling tot wat velen denken was het meestal Gelling die als eerste met de melodie kwam. "Natuurlijk had ik al wel met Harry overlegd waar hij qua tekst en sound heen wilde. Ik probeerde dan muzikaal zo dicht mogelijk in de buurt van zijn intenties te komen. Dat werkte goed en snel. Meestal duurde dat schrijven dan ook niet zo lang."

Naar boven