xExpositie8Onder veel belangstelling van onder meer de media is woensdagmiddag de tentoonstelling Brood & Blizzards in het C+B Museum geopend. Lola Brood verrichtte de openingshandeling, door tegenover het Museum een groot fotodoek te onthullen.

Ook Lola’s moeder (en Hermans echtgenote) Xandra was aanwezig. Andere bekende gasten waren onder meer Jan Venhuizen, C+B-manager tussen 1965 en 1976, Jaap van Eik, bassist bij C+B in 1968/1969 en Koos van Dijk, ex-manager van Herman Brood.

Henk Weggemans, voorzitter van de Stichting Erfgoed Harry Muskee, heette alle aanwezigen welkom. Hij zei erg blij te zijn dat het C+B Museum er weer in is geslaagd om een bijzondere en aantrekkelijke tentoonstelling samen te stellen. "Ik reken erop dat we met deze expositie over Herman Brood veel bezoekers gaan trekken. Gezien de belangstelling die er nu al is, zal dat ongetwijfeld gaan lukken."

Gedicht
XGeertLomanDe Asser dichter Geert Loman droeg vervolgens zijn gedicht Het Bericht voor. Geert, die zowel Harry Muskee als Herman Brood in hun jonge jaren goed heeft gekend, schreef zijn eerbetoon aan Herman toen hij in Portugal uit de krant vernam dat Brood van het Hilton was gesprongen. Zijn gedicht raakte de toehoorders zichtbaar:

"Een warme zomerdag in Zuidelijk Portugal
We springen lachend in de zee
Ik haal een krant, zegt ze
Een lange stenen trap naar boven.

Het slechte nieuws is snel bereikt
Hij is dood. Herman is dood
Ik slik en kijk over de trillende zee
Ken je die dan, vraagt mijn zoon
Ik weet niet waar ik moet beginnen
Groeten uit Grollo
Somebody Will Know Someday
Of de stille, verlegen jongen
Achter in de bus
De scorende spits uit dopeland
Die zichzelf nieuw leven inspoot
Of dat hij mooi was in een lege treincoupé
met licht beslagen ramen
Of dat hij vrijde met Joyce
Die eigenlijk mijn liefde was.

De laatste keer dat ik hem trof
Was bij de dood van Tokkel
Vanuit het middenpad in de overvolle aula
Liep een wat oudere, gebogen man naar voren
Sprak zacht in de microfoon en schoof een
meegebrachte gitaar op de kist van Tokkel
Daarna beende hij weg
Met in zijn kielzog
De dood.”

De jonge Brood
XExpositie9Bestuurslid Albert Haar, samensteller van de tentoonstelling, gaf vervolgens een korte toelichting op de nieuwe expositie. "Herman Brood was twintig toen hij bij The Blizzards kwam," zei hij. "Het speciale van deze tentoonstelling is dat hij over de jonge Brood in C+B gaat en niet zozeer over de rock & roll-legende en kunstenaar die hij later werd."

Hierna toog het gezelschap naar buiten, waar Lola Brood het grote fotodoek van haar vader onthulde. Het is een foto uit 1967, die werd gemaakt bij de presentatie van de elpee Praise the Blues die C+B samen met blueslegende Eddie Boyd opnam en waarvoor de nationale pers was ingevlogen van Schiphol. Een duidelijk aangeschoten Brood staat tegen de buitenmuur van het boerderijtje van Harry Muskee, nu het C+B Museum. Daan Padmos, de toenmalige manager van Rob Hoeke, houdt hem overeind. Diverse kinderen staan aandachtig toe te kijken. Toen waren ze nog klein, 47 jaar later zijn het vijftigers, zoals John Hofsteenge en Roelof en Jan Roelof Enting.

Op zoek naar...
XExpositie3Lola Brood vertelde tijdens een kort gesprekje dat ze het fijn vindt om het een en ander te weten te komen over haar vader toen hij nog jong was. In 2011 maakte ze met Art Rooijakkers het vierluik Lola zoekt Brood. Ze bezocht toen ook het C+B Museum, dat destijds nog in opbouw was. Uitgebreid sprak ze met Harry Muskee, niet wetende dat hij een half jaar later zou overlijden. "Ik vond het te gek dat ik toen nog met Harry heb kunnen praten," zegt ze. "Hij heeft me veel over Herman verteld. Ik weet dat ze regelmatig ruzie met elkaar hadden, maar dat ze toch vrienden waren. Harry bevestigde dat zonder meer en zei dat hij zo graag nog een keer met Herman had willen praten. Maar het was te laat. Ik weet in ieder geval zeker dat Harry altijd een bijzondere plaats in Hermans hart heeft gehad."

xxxOpeningZowel Lola als Xandra Brood keken hun ogen uit. Dat begon al in de Voorstreek, waar grote fotodoeken van Herman en The Blizzards staan. Met name de foto van een jonge Herman aan de schuur van Bouwbedrijf Enting trok Xandra’s aandacht. "Allemachtig, wat een onschuldig jonkie toen nog…"

Maar ook het Museum sprak hen zeer aan. "Het is zo mooi dat dit er allemaal nog is en die geweldige sfeer heeft. De plek waar Herman, Harry en de andere bandleden hebben geleefd, gerepeteerd, gespeeld en vooral geleefd. En dat hier van die leuke mensen rondlopen die me het ene onbekende verhaal na het andere vertellen," aldus Lola.

Later zei ze bij Bart Kranenborg op Radio 2 dat de bedstee de meeste indruk heeft gemaakt. "Dat ze daar in konden liggen, zo klein allemaal. Geen wonder dat ze nooit zin hadden om naar bed te gaan."

Yamaha
Na de onthulling, waarmee de expositie Brood & Blizzards officieel was geopend, bracht Henk Hilbrandie, als pianist de voorganger van Brood bij C+B, enkele onvervalste boogie-woogie nummers ten gehore op het Yamaha-orgeltje waarmee Brood destijds ook speelde. Hij deed dat bij het prachtige schilderij van Brood, dat bij binnenkomst in het Museum direct een enorme blikvanger is. De maakster is de 22 jaar jonge kunstenares Anne-Will Lufting, zelf een enorme fan van Herman Brood. Ze stelde het schilderij in bruikleen beschikbaar en zei zeer trots te zijn dat het zo’n prominente plek in het Museum heeft gekregen. "En het is nog te koop hoor," voegde ze eraan toe.

xExpositie11Behalve de Yamaha zijn na lang speurwerk ook een soortgelijk Farfisa-orgeltje waarmee Brood in The Moans speelde en de Philicorda boven water gekomen. Een verzamelaar stelde ze eveneens in bruikleen beschikbaar. Jan Venhuizen, manager van C+B tussen 1965 en 1976, vertelde de webredactie dat Philips een prototype van de Philicorda aan Herman Brood ter beschikking had gesteld. "Om uit te proberen. Brood vond het echter maar niks. Philips wilde dat ding graag terughebben, maar Herman had hem inmiddels al verpatst aan muziekzaak Tonica in Assen. Ja maar Jan, zei Herman, wat ik ervoor heb gekregen komt de hele groep ten goede hoor… Nou dat klopte. Brood kocht er een enorme voorraad speed en pillen voor, waar de band een tijdlang onbedaarlijk van heeft gesnoept!"

Erelidmaatschap
xExpositie12De bijeenkomst werd afgesloten met een ander speciaal moment. Gerard van Klaveren was in 1997 de initiatiefnemer tot het borstbeeld van Harry Muskee in Grolloo. Bovendien stond hij aan de basis van de 2000 opgerichte Stichting Erfgoed Harry Muskee. Enkele jaren geleden trad hij als voorzitter af en werd hij opgevolgd door Henk Weggemans. Sinds 2005 is Van Klaveren burgemeester van de Friese gemeente Weststellingwerf. Voor zijn bijzondere verdiensten voor de Stichting en het C+B Museum kreeg een nietsvermoedende Gerard van Klaveren het Erelidmaatschap uitgereikt.

Hierna kon iedereen de nieuwe tentoonstelling bezichtigen. Er valt ook dit seizoen weer veel te zien, zoals bijzondere, vaak unieke, foto’s, filmfragmenten, platen en andere memorabilia. Zeker niet onvermeld mag de collectie originele, door de meester zelf gesigneerde, zeefdrukken blijven, aanwezig op de bovenverdieping. Bijna allemaal hebben ze muziek als thema, waaronder het bekende The Beat Goes On. De zeefdrukken werden in bruikleen gegeven door IQ Kunstuitleen en Galerie en ook deze zijn alle te koop (of te huur).

TT Route
xExpositie18Uiteraard werd ook nog even stilgestaan bij de kleine TT-tentoonstelling in het Museum. Café-restaurant Hofsteenge en het C+B Museum zijn onderdeel van de Historische TT Route, zoals die in 1925 éénmalig door Drenthe voerde. Via Rolde, Borger, Westdorp, Schoonloo en Grolloo ging het over een kleine 25 kilometer terug naar Rolde. Deze route kan sinds dit voorjaar met de auto, fiets of motor worden nagereden. Ook de fans van C+B komen wat dit betreft aan hun trekken, want in het Museum hangen, bij de zijspan van Jaap Geerts, die eveneens als gast aanwezig was, unieke en zelden geziene grote foto’s van C+B op TT-motoren! Zie voor meer informatie over de Tour de TT www.tourdett.nl

Kortom: het C+B Museum is weer twee bijzondere exposities rijker, die hopelijk veel bezoekers gaan trekken. Dat kan al vanaf donderdag 24 april. Tot juni is het Museum op donderdag t/m zondag open, vanaf  juni de hele zomer, met uitzondering van maandag, van 11.00 tot 17.00 uur. De precieze openingstijden staan elders op deze website. Hieronder nog een foto-impressie van deze uiterst geslaagde bijeenkomst.

De foto's in dit verslag zijn van Koert Broersma en Dries Zwikker.


xExpositie14
XExpositie2b
XExpositie10
xExpositie13
xExpositie15

XExpositie1

 

 

 

 

 


xExpositie16

 

 

 

 

 xExpositie17

XExpositie5

 

 

 

Naar boven