Hoofdstukindex:

Over de beginjaren:
XLeukfeldtartikel1"Eelco was lid van The Rocking Strings. Zij oefenden vaak in clubhuis Brandpunt in de Venestraat. Daar ben ik af en toe bijgeweest. Harry Muskee speelde toen nog in The Old Fashioned Jazz Group, maar zong soms al enkele nummers mee bij The Strings. If I had a Hammer en Fats Domino, dat soort dingen. Er zat niet echt een zanger bij The Strings en vervolgens is Harry er definitief bij gekomen. Zij hadden hun eerste optreden op De Brink in Assen en Eelco zei: kom nou kijken. Ik vond het echt helemaal niks, vooral Muskee niet, qua voorkomen en hoe hij zong. Gelling had toen al redelijk lang haar, maar Harry niet. Die had nog dat korte haar en die uitstraling van The Jazz Group… Ik zei achteraf tegen Eelco: hoe kunnen jullie nou zo’n lulletje rozenwater erbij nemen? Qua imago is dat toch niks voor jullie? Als je die foto ziet die is gemaakt bij de boerderij van Miep Huisman in Norg (foto boven) en je bekijkt die eerste C+B-formatie inclusief Harry, dan lijkt hij toch net het krantenjongetje van de buren dat toevallig langskwam en ook even met ze op de foto wilde? Dat ziet er toch niet uit man…"

"Eigenlijk hadden C+B in het begin helemaal niet zo’n succes. Die eerste singletjes deden weinig en zelfs toen Desolation uitkwam, speelden ze voornamelijk nog hier in de buurt. Die grote schare fans en volgers waren allemaal regionaal. Ik ging gewoon overal mee naar toe. Soms twee keer op zondag, met de bus naar Hoogezand en dan naar Gasselte. Of ik ging met de jongens zelf mee en dan zat ik bij ze in de kleedkamer. Eelco heeft vaak tegen me gezegd: je moet gitaar leren spelen man! Nou ik heb ooit twee grepen van Willy Middel geleerd en daar is het bij gebleven. Die landelijke doorbraak kwam pas tussen Groeten uit Grollo en Trippin’ Thru a Midnight Blues. Toen kwam ook al gauw het onderscheid tussen Muskee, Gelling en de rest van de band. Eelco werd natuurlijk al snel erkend als een geweldige gitarist en Harry was als zanger de frontman, dus die twee kregen vanzelf meer aandacht dan de anderen."

XLeukfeldtartikel19"Ik heb C+B altijd van dichtbij gevolgd en vanaf het begin ook direct gefotografeerd. De jongens kwamen wel bij me thuis, ook Herman Brood en Dickie Beekman. Ik heb destijds veel foto’s gemaakt. Ik had een eigen dokaatje op zolder, maar ik ben die negatieven verdomme allemaal kwijtgeraakt. Mijn broer heeft ze jaren op zolder gehad, maar bij verhuizingen en zo zijn ze verloren gegaan. Ik kan er nog steeds om janken. Als ik dat materiaal nog zou hebben… Ik heb nu een keurig archief en alles netjes gerangschikt, maar vroeger was ik niet zo. Bovendien besefte ik het historisch belang van die plaatjes nog niet. Ik deed het voor de lol, want ik had niet in de gaten dat C+B een grote band zou worden."

"Ik heb ze gefotografeerd bij café Boele Geerts en bij landgoed Valkenstijn in Assen, met Hans Kinds die een dolk in Eelco steekt en Eelco met z’n handen aan een denkbeeldig kruis, als een soort Jezus. Die prent mocht absoluut nooit worden gebruikt (foto linksboven). Toen hun eerste plaatje uitkwam hing er bij hun latere manager Jan Venhuizen in de platenzaak van Lampe al een grote foto van C+B van mijn hand. Later stuurde Phonogram een eigen fotograaf naar Assen om ze te fotograferen. Dat was Herman Baaren, die trouwens veel beroemde (hoes)foto’s van de groep heeft gemaakt. Toen was er voor mij de noodzaak niet meer om plaatjes te schieten. Veel later is dat weer anders geworden. Eelco heeft trouwens ook altijd veel gefotografeerd, de hoes voor Simple Man bijvoorbeeld. Hij zou een prima fotograaf zijn geweest. Hij heeft altijd veel negatieven bewaard, maar waar die gebleven zijn…"

Naar boven